1. maaliskuuta 2014

Kohtuukäyttö

Jostain kumman syystä otsikko on lähiaikoina puhututtanut. Mikä ja mitä on kohtuus? Selkeää rajaa asiaanhan ei voi vetää, siis mun mielestä, vaan on ensin luokiteltava mitä käyttää.

Ite käytän alkoholia hyvin harvoin; muutaman kerran vuodessa käyn viihteellä. Kotona saatan vaikka rankan viikon päätteeks ottaa yhden lonkeron tai kavereiden kanssa ilta istuessa lasin punaviiniä-mutta se jää omalta osalta siihen. Ymmärrän kyllä esim. viikottaiset saunaoluet, mutta se mitä en voi ymmärtää, on päivittäinen useamman pullon/tölkin juominen. Ei se ole enään mielestäni kohtuullista. En voi myöskään sietää sellaista koko päivän ajan tapahtuvaa tissuttelua, alkoholi pitäis ehkä enemmänkin olla sidoksissa kellon aikaan...
Mulle haettiin, kun olin alaikäinen ja myönnän kyllä hakeneeni itsekin alaikäisille. On ihan ok jos joku täysikäisyyden kynnyksellä oleva haluaa pari kolme ottaa sillon tällön. Nuoremmat ei tarvii. Lasten/nuorten ei myöskään mun mielestä pitäis nähdä vanhempiaan/perhettään humalassa-tai edes krapulaisina.
Alkoholia/alkoholismia enemmän tabuna kulkee huumeet. Jätetäänkö niistä puhumatta sen takia, koska ne nyt vaan sattuu oleen laittomia? Muistan peruskouluajalta hyvin hämärästi yhden huumevalistuksen. Mun suhtautuminen oli pitkään todella jyrkkä ei kaikille, mutta nyt oon ehkä joutunu tuleen kannabiksen kaa vähän vastaan. On ihan ok, jos joku pössyttelee harvakseltaan (esim.kerran kuussa)-mutta mun seurassa sitä ei tehdä. Sen tein myös BT:lle selväksi.
Huumeet on aiheena mulle edelleen hieman mysteeri, vieras, enkä haluakaan päästä lähempään kontaktiin. Tai ainakaan sille tien laittomalle puolelle, mähän haaveilen nimenomaan työstä päihdenuorten parissa. Haluan olla kertomassa, että elämässä on muutakin.

Mitä savukepolitiikkaan taas tulee... Hyväksyn jokusen nikotiinipötkön päivässä, mitään tarkkaa määrää en osaa sanoa. Oman terveytensähän toinen siinä pilaa-mutta eipä ole myöskään mun tehtävä saarnata aiheesta.
Mun lähipiirissä lähes kaikki polttaa eikä kai ollu ihme, kun mäkin aikanaan lähdin sille tielle. En näin jälkikäteen ymmärrä miten edes onnistuin salaamaan asian vanhemmilta! Täysikäistyttyä jutusta tuntui katoavan jännitys ja nykyään poltan todella todella harvoin-ja vain viihteellä ollessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti