30. heinäkuuta 2014

Minä en

Koulun käytävällä, ahdasta ja ääntä
Opettajan uusi, kaunis sijainen
Jonka perään toiset huusi
Kun se kulki keinuen
Minä en
Minä en

Jumppatunnin jälkeen pukuhuoneen ilma sakea
Ja suihkuun jälkeen toisien
Kaakeleissa kaikui jutut joille nauroi jokainen
Minä en
Minä en
Me muutettiin -05 kesällä, vaihdoin koulua viimeiseksi ala-astevuodeksi. Alkaneella kuudennella luokalla mua alettiin kiusaamaan mitä kestikin likimain koko yläasteenkin läpi. Mä olin koulun ainoa joka käytti talvella toppahousuja, ainoita jotka käytti pyöräillessään kypärää. Tykkäsin fysiikasta ja ruotsista-mitä en tietenkään voinut ääneen sanoa. Liikuntatunneilla mikään laji ei tuntunut omalta enkä edelleenkään osaa esim. tehdä kuperkeikkaa. En saanut/uskaltanut tehdä mitään kiltin tytön roolista poikkeavaa, peläten koko ajan että kiusaaminen vaan yltyy (ja kenties muuttuu fyysiseksi). Mä olin se joka ei saanut sanoa muiden tapaan poikkipuolisia sanoja sijaisista, mä olin se joka ei pukuhuoneessa saanut nauraa muiden jutuille.

Iltaisin kun valui kaiken ylle peitto musta
Suojassaan mä odotin ja toivoin vapahdusta
Hiljaa naksui kello, nousi aamuyöhön usva
Jonka vaaletessa viimein nukahdin

Päättäjäisten aamu oli vilun valkoinen
Mut loppumaton kesä nousi ruohikosta sen
Rantaan lähti kaikki, jälkeen juhlien
Minä en
Minä en
Ehkä ymmärrettävästi olin helpottunut kun peruskoulu aikoinaan loppui, vannoin jättäväni kaupungin heti kun se vaan on mahdollista. Äippä ehkä ymmärsi nämä uhittelut hieman väärin-ja saman tien kevätjuhlasta kotiuduttuani suunnattiinkin mökille. Itkin pitkään salaa, mitä tahansa muuta peruskoulun päättymisen kunniaks kuin mökkeilyä! Olisin halunnut (niiden olemattomien) kavereiden kanssa viettämään rauhallisen railakasta iltaa, uhmassa juonut ehkä yhden siiderin ja paniikissa kiltisti kotiutunut kotiintuloaikana.

Töiden jälkeen isä meni piiloon lehden taakse
Vankka pöytä, vahaliina, vaiti ruokailtiin
Isä lähti ulos, sulki oven takanaan
Huokaisten
Huokaisten

Iltaisin kun valui kaiken ylle peitto musta
Suojassaan mä odotin ja toivoin vapahdusta
Hiljaa naksui kello, nousi aamuyöhön usva
Jonka vaaletessa viimein nukahdin (x2)

Täysin mun suunnitelmat ei peruskoulun jälkeen mennyt niin kun halusin, mutta sain kumminkin kaipaamani maiseman vaihdoksen muuttaessani iskälle ja aloittaessani lukio-opinnot. Uudessa kaupungissa kukaan ei tiennyt mun historiaa, sain aloittaa puhtaalta pöydältä ilman pelkoa että joku nurkan takana tumppaa tupakkansa mun huppariin tai haukkuu vielä kotipihassakin läskiksi. Uusi kaupunki ja kaverit sekä myöhemmin syksystä saamani gerbiilit vei suuren osan siitä energiasta mikä olisi pitänyt suunnata opintoihin. Suurin osa kursseista meni ihan hyvin, mutta kotiväki ei ymmärrettävästi ilahtunut niistä aina joukkoon mahtuvista hylsyistä. Iskä väsyi aikanaan sanomasta asiasta, huokaisi hoitamaan asiat yh-äidin kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti