17. lokakuuta 2012

Syrjäytyä vai selviytyä?

Töissä oon saanu lukea jos jonkinmoista julkaisua liittyen alaani. Tähän asti mieleenpainunein on ollu tilastointi nuorten syrjäytymisestä. Mikä siihen johtuu ja miten nuoret kokevat selviytyvänsä vaikeina aikoina. Läpyskää lukiessa mä jotenkin pystyin samaistumaan kokemuksistaan anonyymisti kirjoittaneisiin nuoriin. En voi sanoo että oisin köyhä tai että mun perhe on köyhä, en koe sitä niin. Aina on ollu katto pään päällä, vaatteita ja ruokaa. Vaatteet on pitkälti ollu kierrätettyjä, mutta näin jälkikäteen ymmärtää ettei sillä loppuen lopuks oo mitään merkitystä. Mä olin talvipakkasella kiitollinen siskon vanhoista toppahousuista-sillon kun muut jäädytti ittensä pillifarkuissa. Välillä on ollu aikoja että ruoka on ollu kaurapuuroo tai leipää pelkällä voilla, mutta nälkää en muista ikinä nähneeni. Viikkorahaa sain joskus aikoinaan 1,5e/vk ja olin iloinen kun se jossain vaiheessa nousi 2 euroon. Ei ollu mitään mihin olisin tarvinu omaa rahaa, siihen aikaan toi 1,5-2e vielä riitti karkkipäivän ostoksiinkin.
Nuorten kertomisista haluun nostaa esille pari lainausta. Ensimmäinen kuuluu näin: "Elämän virrassa toiset kelluvat korkeammalla ja toiset vähän syvemmällä. Tärkeintä on pidättää hengitystä ja olla joutumatta paniikkiin. Ne jotka eivät osaa uida, hukkuvat. Minä olen oppinut uimaan." Pysähdyin oikein ajatteleen tota. Joku virtahan meitä täällä kuljettaa ja kirjoittaja on loppuen lopuks, mun mielestä, tiivistäny ehkä elämän tarkoituksen noihin pariin lauseeseen. On opittava uimaan, pärjään. Toinen lainaus ei ole ehkä noin elämänmyönteinen: "No, mun elämän tarinaan löytyis enemmän surullisia sanoja kun taivaalla on tähtiä, enemmän kyyneliä kun meressä on kaloja, mut mä haluun supistaa mun tarinan yhteen lauseeseen et tää ei ollu mun valinta."
Sen enempää en halua jaaritella. Toivon teoksen tavoittavan mahdollisimman monta, ehkä jopa päättäjiäkin, ja pysäyttävän ymmärtään mikä nykytilanne on. Niille jotka nyt kiinnostuivat, on seuraavassa linkki tilastoinnin nettiversioon: Syrjäytyä vai selviytyä vihkonen (pdf-tiedosto)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti