22. toukokuuta 2014

Ruoka-apua

Parisen viikkoa sitten kävin kirkon diakoniatyön parissa talousongelmien takia. Kahden viime kuukauden tulot on ollu keskimäärin 675e-ja kun siitä vähennetään vuokra (461e), ei paljonkaan jää rahaa ruokaan, lääkkeisiin tai laskuihin. Puhumattakaan sitten mistään ns.ylimääräisestä (herkuista, viikonlopuista kodin ulkopuolella,...). Kirkolta saatu apu oli lähinnä ruokakassit, mutta onhan sekin jotain. Aiemminkin mua oli passitettu noita ruoka-apuja hakemaan, mutta mitkä lie ennakkoluulot estivät. Parin viikon takainen käynti ei kovin hyvältä vaikuttanut; mä kun olen niin nirso etten syö mitään päiväysvanhaa ja ruokavaliota rajoittavia allergioitakin löytyy liuta. Tänään sai hakea viimeiset kaksi kassia ja yllä olevasta kuvasta näkeekin kuinka kattavaa settiä tarjoillaan. Löytyy niin leipää, kananmunia, säilykkeitä, kaurahiutaleita, makaroonia, lihaa (makkaraa ja kanaa), korvapuusteja, pata-ainespusseja,... Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt, tuon setin pitäisi noin kaksi viikkoa riittää. Päiväysvanhoja oli tänään yllättävän vähän (vain kaksi leipää) ja allergiatkaan eivät paljoa satsista karsineet. Allergisoivat yritän tyrkyttää naapurille, hukkaan eivät siis missään tapauksessa mene.
Viime kerralla joku möhömahainen miespersoona halusi suureen ääneen ruokajonossa alkaa valistamaan nykyajan uusavuttomista teineistä, jotka ryövää köyhien ruuat. Jälkiviisaus on niin yleistä, vasta kotiin päästyä keksin oivat vasta-argumentit. Eiköhän meistä jokainen syystä ole jonoon päätynyt, ei niitä kasseja ihan noin vaan saa hakea. Teini-ikä taitaa olla (toivottavasti) mun kohdalla jo ohi, täytänhän piakkoin 21v ja uusavuttomuus.. Noh, se jätettäköön täysin omaan arvoonsa. Jotenkin olin hurjan kiitollinen ettei tänään ruokajonossa näkynyt muita-ja että tajusin ottaa repun mukaan. Kahta äärimmilleen pakattua muovikassia keskipäivän helteessä raahatessa sitä tuntee itseensä jokseenkin hulluksi... Nyt ei ainakaan hetkeen pitäis ruuan loppua; laskeskelin kaapista viisi hernekeitto purkkia, kymmenisen pussia makaroonia ja neljä kaurahiutalepakettia. Vielä kun karkaan koko kesäkuuks reissuun-siitä myöhemmin lisää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti