17. joulukuuta 2012

Teini-iän tuskaa

Sinä kulkija kuustoista vuotias
Näen kyyneleet silmissäsi
Minä olla en voi sinun auttajas
Enkä edes sun ymmärtäjäsi
Mutta kuuntele mua, sulle kerron sen
Joskus itkee näin myös nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna, suurinpiirtein
Sellaista elämä on

Sinä kulkija kuustoista vuotias
Mikä särki sun sisimpäsi
Sekö leikkinyt on, sinun tunteillasi
Joilla lämmin on pelkästään käsi
Siihen tottua saat, minä takaan sen
Usein pettyy näin myös nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna, suurinpiirtein
Sellaista elämä on

Kerran kulkija kuustoistavuotias
Olin minäkin aikoinani
Luulin silloin jo vähintään puolikas
meni kaikista unelmistani
Sä et usko mua nyt
Mutta lupaan sen, vielä unelmoi myös nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna, suurinpiirtein
Sellaista elämä on

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onnen keiju
ole hyvä ja lennä, hyvä ja lennä
tee sun taiat
et äiti antaa mun mennä, antaa mun mennä
mä haluaisin kun jokainen muu menee
on meri lämmin ja hiekka kuumenee
Mä tiedän äidil' on minusta huoli
mutta kurjaa on jos ulkopuoliseksi jää

refrain:

Ja äidin silmät on sumeat jo
hän sanoo maailma on vaarojen karikko
se sama maailma siskosi vei
mä sanon viimeisen sanani ja se on ei
Ja äidin silmät on sumeat jo
hän sanoo maailma on vaarojen karikko
se sama maailma siskosi vei
mä sanon viimeisen sanani ja se on ei
(2x)

Vuodet vierii

ja kun talo on raukee ja äiti on raukee
tytär riuhtoo lukkoo
mut se ei aukee, ei, se ei aukee
mikään ei tätä ikävää poista
hän on kohta jo kuusitoista ja hän
tietää, ettei taiat auta
hän huutaa "päästä mut ulos, jumalauta"

Ja äidin silmät on sumeat jo

hän sanoo maailma on vaarojen karikko
se sama maailma siskosi vei
mä sanon viimeisen sanani ja se on ei

Ja yönä erään heinäkuun

tytär herää, pukeutuu
ikkunasta lähtee maailman pauhuun
toisessa huoneessa,
äiti suussaan tupakka nukahtaa ja herää pian kauhuun
ja hän huutaa, tytärtään huutaa
mutta tytär on kaukana ja lähellä kuuta

Ja äidin silmät on sumeat jo

hän sanoo maailma on vaarojen karikko
se sama maailma siskosi vei
mä sanon viimeisen sanani ja se on ei

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitä on nyt jotenkin näin jälkikäteen miettiny oliko tuo kuustoista kesäsen elämä loppuen lopuks niin kamalaa. Vielä useampiakin lauluja siitä nuoruuden tuskasta löytyy, siitä kuinka vanhemmat on tylsiä kalkkiksia jotka ei vaan voi ymmärtää mistään mitään. Oliko se nyt loppuen lopuks niin kamalaa? Kaatuiko maailma päälle? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti