25. heinäkuuta 2011

25.7.2011

Tyttö näki sillalta kuinka mustaa
vesi oli alhaalla jossakin...

Äiti kysyi:Miksi tuo runoja rustaa?
Lapsi on kai päästänsä sekaisin...

Tyttö itki hetken ja katsoi taakseen
-villinä soi huokaus kaupungin.

Kuinka tämän tuntisi omaksi maakseen?
Vesi oli mustaa kuin aikakin...


Vaikka mä vähän pelkäänkin korkeita paikkoja, mulla on outo pakkomielle kurkkia aina kaikilta silloilta alas. Välillä alhaalla virtaa puro, toisinaan näkyy autiot junanraiteet ja joskus vilkasliikenteinen moottoritie. Joskus mun tekis niin mieli hypätä sillalta alas, ihan vaan uteliaisuutta kattoo voiko siitä selvitä hengissä. En kumminkaan ikinä uskalla, mikä on toisaalta ihan hyväkin, sillä hyppääminen vois johtaa loppuiäks pyörätuoliin. Ja jos touhussa henki menis, kukaan ei kuitenkaan ymmärtäis mun olleen vaan utelias...

Ja vesi oli mustaa
-äiti kulki mustissaan

Ja pappikin sai kahvia juodakseen.
Ja isä oli kännissä,

kuinkas muutenkaan.
Joku kantoi kukkia eteiseen...


Yks kesä, joskus 4-5 vuotta sitten, mä olin kylässä tuttujen siirtolapuutarhamökillä. Illalla grillattiin ja iskä tuli kans istuun iltaa. Siinä illan kuluessa se tuli juoneen vähän ehkä liikaakin viinaa. Mä en saanu myöhemmin unta, kun en tienny oliko iskä selvinny ollenkaan kotiin, sen puhelimeenkaan ei saanu yhteyttä. Aamulla kumminkin löysin iskän omasta sängystään-tosin oksennustensa keskeltä. Samana päivänä meille oli tulossa vieraita Australiasta asti, ne varmaan ilahtu tosi paljon-mä olin siinä vaiheessa jo kaukana. Muistan tapahtuneen varmaan senkin takii niin hyvin, kun se oli eka kerta kun iskä joi mun ollessa sen luona...

Toiset lähtee kuuhun
ja toiset Ruotsiin,

toisilla vaan pienempi palkka on.
Isä lähti viis vuotta sitten Ruotsiin

-äiti oli silloin jo onneton.
Minä panin ikkunaan pahvisuojan,

että edes jossakin lämmin ois.
Radiossa laulettiin:Kiitos luojan.
Sunnuntaina äitkin nukkui pois.


Mun vanhemmat eros kun mä olin vajaa kahen vanha joten kaks kotia eri kaupungeissa on ollu mulle itsestään selvyys. Vasta joskus ala-asteen puolessa välissä tajusin, ett kaikkien vanhemmat ei ookaan eronnu ja sillon mietin pitkään miksei me voida olla "normaali" perhe. Nykyään oon kasvanu sen yli, osaan pitään kahta kotia nykyään rikkautena ja välillä nautin tilanteesta, kun joku soittaa ja kysyy missä mä oon. Todennäkösesti vastaus kuuluu kotona-mun kotona saattaa tarkottaa sillä hetkellä äitin luona Hämeenlinnassa tai iskän luona Forssassa olemista.

Ja isä meni Ruotsiin,
äiti lensi taivaaseen

ja pappi sai taas kahvi juodakseen.
Veli oli kännissä,

näin sen itkeneen.
Lumi teki enkelin eteiseen....

Hector: Lumi teki enkelin eteiseen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti