13. toukokuuta 2016

Money, money, money

RAHA
Sillä voi ostaa talon,
mutta ei kotia
Sillä voi ostaa sängyn,
mutta ei unta
Sillä voi ostaa kellon,
mutta ei aikaa
Sillä voi ostaa kirjan,
mutta ei tietoja
Sillä voi ostaa aseman,
mutta ei kunnioitusta
Sillä voi maksaa lääkärin,
mutta ei terveyttä
Sillä voi ostaa verta,
mutta ei elämää
Sillä voi ostaa seksiä,
mutta ei rakkautta

Raha on aihe josta ei julkisesti paljon puhuta. Toisaalta ymmärrän; naapuria ei haluta tehdä kateelliseksi tai ajatellaan että rahalla, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa, ei tosiaan saa kaikkea. Se ei liene kenellekkään yllätys, että nykymaailmassa raha on välttämätöntä toimeentulemisen kannalta. Itse vain mielelläni olisin rehellinen asian suhteen...

Melkein heti kun olin opiskelut helmikuun lopussa aloittanut, totesin ettei se olekaan mun juttu. Jäin taas työttömäksi. Meni viikkoja ennen kuin työkkäri ja Kela hyväksyi asian, ja nyt kun byrokratia on hoidettu, saan on Kelan työttömyystukea 32e/pv. Muita tukia (asumistuki, toimeentulotuki) ei ole tiedossa, kiitos hyvin tienaavan Setämiehen. Säästöjä ei ole, mutta sen myönnän täysin omaksi tyhmyydeksi...

Raha on meidän arjessa ikuisuuskysymys. Lähes päivittäin käydään keskusteluja siitä paljonko mä pystyn vuokrasta maksamaan, kumpi käy kullakin kuluvalla viikolla kaupassa, paljonko olisi hyvä jäädä rahaa omaan käyttöön. Samaan aikaan kun Setämies kantaa kotiin uusinta elektroniikkaa tai shoppailee vaatteita, mä mietin laitanko viimeisen euron yhteiseen maitopurkkiin vai ostanko itselleni pitkästä aikaa vaikka suklaata. Samaan aikaan kun Setämies ostaa tonnin kirjahyllyjä, kolmensadan euron kuulokkeet tai tarjoaa illallisen ulkona pitkän kaavan mukaan, mulle riittäis se viidenkympin kirjahylly Ikeasta, kolmen euron kuulokkeet Tallinnan tuliaisena ja noutoruoka Subwaysta. Jälkimmäiset vastaa enemmän omaa tulotasoani, sitä mihin olen tottunut. En tiedä totunko tuloeroihimme koskaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti